Haki holownicze

sxIPvGknTQ73FZxcy8Us

Hak holowniczy to dla niektórych nieodzowne wyposażenie pojazdu. Obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania usługą doposażenia pojazdu w hak holowniczy. Nasi klienci chcą przewozić platformy rowerowe, przyczepy lekkie, oraz ciężkie (z hamulcem najazdowym), przyczepy kempingowe, itp.

Praktycznie dla każdego klienta, który planuje doposażenie swojego samochodu w hak holowniczy, sprawa wydaje się prozaicznie prosta, ale to bardzo mylne pojęcie. Wybór haka, to decyzja wcale nie prostsza niż np.: decyzja o zakupie odpowiednich opon zimowych.

Nasz rynek wręcz zalany jest hakami różnych marek i jakości. Poczynając od produkcji z dalekiego wschodu, poprzez haki polskie, kończywszy na wyrobach bardzo markowych, głownie z Niemiec i Holandii. Najważniejsze różnice jakościowe to wytrzymałość mechaniczna i odporność na korozje. Kierując się bezpieczeństwem, w MTM Auto Serwis nie montujemy haków najtańszych, nawet na specjalne życzenie klienta. Zawsze szukamy wyrobów o sprawdzonej marce (również pochodzących z naszego kraju). Nie ukrywamy, że taki hak jest o ok. 30% droższy od wyrobów najtańszych, ale jesteśmy pewni, że użytkując hak nie wprowadzają Państwo zagrożenia w ruchu ulicznym, a ponadto po upływie czasu nie będą Państwo wozili „zardzewiałego kikuta” za zderzakiem, co często można zaobserwować na naszych ulicach.

Jeśli już upewniliśmy się w decyzji dotyczącej wyboru haka holowniczego, przyszedł czas na gniazdo elektryczne i elektroniczny moduł przyczepy, który tym gniazdem steruje. Od początku poprzedniego dziesięciolecia, producenci pojazdów masowo zaczęli stosować szyny CAN w układzie elektrycznym pojazdu. Pozwoliło to m.in. na systemy kontroli oświetlenia w pojazdach (informacje o przepalonej żarówce wyświetlane na desce rozdzielczej), ale uniemożliwiło dotychczasowy sposób podłączania gniazda haka do instalacji elektrycznej pojazdu i wymusiło stosowanie tzw. modułów, lub sterowników. Najważniejsza decyzja przy poborze modułu dotyczy wyboru rodzaju gniazda. Obecnie rozróżniamy stare gniazda 7-pin i nowsze 13-pin. Wyższość drugiego polega m.in. na możliwości zastosowania światła cofania w przyczepie, lub stałego zasilania instalacji przyczepy w napięcie 12V (bardzo istotne dla przyczep kempingowych, gdzie podczas jazdy stale wymagamy pracy lodówki). Należy pamiętać, że coraz większa ilość przyczep, a przede wszystkim platform rowerowych wyposażona jest w światła cofania. Posiadając hak wyposażony w gniazdo 7-pin nie wolno nam takiej przyczepy holować! Wybór wydaje się prosty, choć przyznajemy, że nadal zdarza się nam montować stare gniazda 7-pin gdy klient przekonany jest, że będzie holować wyłącznie przyczepy starej produkcji, bez świateł cofania. Jednocześnie często klienci zlecają nam wymianę instalacji elektrycznej haka z 7-pin na 13-pin, gdyż np. przyczepę mają bez świateł cofania, ale nagle dokupili platformę rowerową wyposażoną w światła cofania. Gorąco zachęcamy do przemyślenia tej decyzji. Jeśli wiemy już jakie gniazdo zastosujemy, warto dowiedzieć się o dodatkowe funkcje modułu, takie jak – sygnalizacja dźwiękowa informująca o przepalonej żarówce w przyczepie, możliwość uruchomienia światła przeciwmgłowego w przyczepie, bez konieczności włączania go w samochodzie (światło to nie będzie odbijało się od przyczepy i raziło nas w oczy patrząc w lusterko wsteczne), czy kontrola oświetlenia po podłączeniu przyczepy.

WH2S

Na wstępie napisaliśmy, że wybór haka nie należy do wyborów prostszych niż np. wybór opon zimowych. Teraz z pewnością rozumieją Państwo co mieliśmy na myśli. Zaręczamy, że temat jest jeszcze bardziej rozległy, lecz nie sposób wszystko opisać w jednym artykule. Gorąco zachęcamy do kontaktu z nami, z chęcią udzielimy odpowiedzi na wszelkie pytania.

 

Poniżej prezentujemy zdjęcia z montażu haka holowniczego, oraz czujników parkowania w samochodzie Opel Vectra C Kombi

DSCN1585DSCN1589DSCN1591

 

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.